Az elektronikus cégeljárásban való részvételhez elengedhetetlen az elektronikus aláírás, illetőleg az időbélyegző használata.
További információ a Magyar Ügyvédi Kamara honlapján.
Számítástechnikai feltételek:
- személyi számítógép Windows XP, Windows Vista vagy
Windows 7 operációs rendszerrel
- szkenner
- Internet kapcsolat (ADSL, kábeles internet, vagy más szélessávú
kapcsolat ajánlott a nagy méretű szkennelt képek átvitele miatt).
Aláírás fajtái:
- Fokozott biztonságú elektronikus aláírás
Olyan elektronikus aláírás, amely alkalmas az aláíró azonosítására,
kizárólag hozzá köthető, az ő befolyása alatt áll és a dokumentumon
tett valamennyi, az aláírást követő módosítás érzékelhető általa.
- Minősített elektronikus aláírás
A fokozott elektronikus aláíráshoz képest annyival több, hogy
biztonságos aláírás-létrehozó eszközzel hozzák létre és a hitelesítés
céljából minősített tanúsítványt bocsátanak ki.
- Időbélyegző
Ennek alkalmazásával megállapítható, hogy az okiratot mely időpont
előtt írták alá, így ellenőrizhető, hogy az aláírás érvényes volt-e annak
keletkezésekor. Ezentúl fontos szerepe van az elektronikus cégeljárás
keretén belüli határidők megállapíthatóságában is.
Az elektronikus aláírásra vonatkozó követelmények:
- A Ctv. 36. § (2) bekezdés alapján a cégeljárásban az elektronikusan
küldött okiratokat minősített elektronikus aláírással és időbélyeggel
kell ellátni. Ez XAdES-T típusú aláírást jelent, amelyet az e-Szignó
aláíró programban kell beállítani. A XAdES-T-nél több információt
tartalmazó, a későbbi ellenőrzést megkönnyítő aláírás is alkalmazható
(XAdES-X-L és XAdES-A típusú).
Letölthető Tanúsítványprofil
Az Igazságügyi Minisztérium Céginformációs és az Elektronikus Cégeljárásban Közreműködő Szolgálat által elektronikusan nyújtott szolgáltatásokban elfogadott, természetes személyek számára kibocsátott végfelhasználói tanúsítványok szerkezetét leíró dokumentum.
Az aláíróprogramnak meg kell felelnie az IM által közzétett műszaki követelményeknek:
- Az e-akta formátumának meg kell felelnie a https://www.e- cegjegyzek.hu/schema/2023/e-cegeljaras2023.xsd
címről elérhető sémának.
- Az e-akta tartalmazzon legalább egy dokumentumot.
- Az e-aktát alá kell írni. Akkor számít aláírtnak egy e-akta, ha van
rajta keretaláírás, vagy minden dokumentum külön alá van írva benne.
- Az aláírásoknak időbélyegzettnek, azaz legalább XAdES-T típusúnak
kell lenniük. Ez minden aláírásra vonatkozik, azaz nem lehet az
aktában XAdES-BES vagy XAdES-EPES aláírás.
- Az aláírásokat és az időbélyegeket lehessen valós időben, OCSP
segítségével ellenőrizni.
- Minden aláírásnak érvényesnek kell lennie.
A formanyomtatványra vonatkozó speciális ellenőrzési követelmények:
- "A kérelem formanyomtatványa" vagy "A névfoglalási kérelem
formanyomtatványa" című dokumentumot formanyomtatványnak
nevezzük.
- Az e-akta legfeljebb egy formanyomtatványt tartalmazhat.
- A formanyomtatvány formátuma kötelezően text/xml, application/xml
vagy application/octet-stream(xml).
- A formanyomtatványnak meg kell felelnie a következő
sémadefiníciónak:
https://schema.e- cegjegyzek.hu/schema/cegnyomtatvany/cegnyomtatvany-20240101.xsd
(2024. január 01-től; 2025. január 31-ig)
https://schema.e- cegjegyzek.hu/schema/cegnyomtatvany/cegnyomtatvany-20250101.xsd
(2025. január 01-től; 2025. február 01-től kizárólagosan)
- Ha egy beágyazott dokumentum címe "A közzétételi költségtérítés
megfizetésének igazolása" vagy "Az illeték megfizetésének igazolása",
akkor a dokumentum formátuma csak e-akta lehet.
A többi dokumentum formátuma a következő lehet:
text/plain, application/pdf, application/eszigno3, application/octet-stream(dosszie), application/octet-stream(es3), application/nldossier2, application/octet-stream(pdf),application/vnd.etsi.asic-e+zip(ASIC), application/vnd.etsi.asic-s+zip(ASIC)
Ha egy beágyazott dokumentum e-akta, akkor a következő speciális követelményeknek kell még megfelelnie:
- A beágyazott e-akta nem tartalmazhat formanyomtatványt.
- A dokumentumok formátuma ugyanazon típusok közül kerülhet ki,
mint a külső e-aktában, egy kivétellel: ha az akta az Államkincstártól
származó fizetési igazolás, akkor abban text/html formátum is
engedélyezett.
ÚJ! A Zrt., egyszemélyes Zrt., a Bt., a Kkt., egyéni cég, a végrehajtói iroda és az egyszemélyes végrehajtói iroda, valamint a Kft. és egyszemélyes Kft. szerződésmintájának a következő speciális követelményeknek kell megfelelnie:
- A szerződésmintának meg kell felelnie a következő
sémadefiníciónak:
https://schema.e- cegjegyzek.hu/schema/szerzodes_minta/szerzodes_minta-20250301.xsd
(2025. március 01-től)
Kft., illetve az egyszemélyes Kft. szerződésmintájának a következő speciális követelményeknek kell megfelelnie:
- A szerződésmintának meg kell felelnie a következő
sémadefiníciónak:
https://schema.e- cegjegyzek.hu/schema/letesitookirat-20240101.xsd
(2024. január 01-től 2024. október 31-ig)
https://schema.e- cegjegyzek.hu/schema/letesitookirat-20241001.xsd
(2024. október 01-től; 2024. november 01-től kizárólagosan)
- Az elektronikus nyomtatvány egy pdf-ből, illetve egy benne foglalt xml-ből áll. A pdf és az xml egyezőségét a Céginformációs Szolgálat záradéka garantálja, amely a következő módokon érhető el:
a.) A nyomtatványkitöltő programban biztosított, hogy a generált pdf-re rákerül a Céginformációs Szolgálat záradéka
b.) A nyomtatványkitöltő programból lementett xml fájlt a Cégeljárás Portálra szükséges feltölteni, majd az xml-ből elkészült - Céginformációs Szolgálat záradékát tartalmazó - pdf fájlt szükséges letölteni
- A záradékot, illetve az xml-t tartalmazó pdf-et a tagok elektronikus aláírásával kell ellátni, ezt követően csatolni az e-aktába
- További lehetőség a nyomtatványkitöltő programból kinyomtatva a szerződésmintát, a tagok által aláírva szkennelve pdf-ként csatolható