Kérelem benyújtása
A törvényességi felügyeleti eljárás elektronikus úton történő kezdeményezése, és az eljárás során a kérelmek, beadványok benyújtása űrlappal történik.
Űrlap elérése: https://cegeljaras.e-cegjegyzek.hu/#/cgt-form
Illeték megfizetése
- Illeték utalványminta lekérése
- Az utalványminta kérése során a befizetés igazolására irányuló
kérelmet a rendszer automatikusan létrehozza.
- Az utalványmintán szereplő adatok alapján banki átutalással
kell megfizetni az illetéket.
Fontos, hogy a közleményben pontosan tüntesse fel a 16 jegyű
ügyazonosítót.
- A Magyar Államkincstár a befizetés megérkezte után 1 munkanapon
belül fokozott biztonságú elektronikus aláírással ellátott elektronikus
igazolást küld e-mailben a befizetésről.
- Amennyiben a cégbíróság illeték kiegészítésre hívja fel, úgy az
"Illeték kiegészítés" utalványminta segítségével tudja azt banki
átutalás útján kiegyenlíteni.
A MÁK által küldött elektronikus igazolást kell mellékelni a kérelemhez. Figyelem! Ne az elektronikus igazolásban lévő html fájlt mellékelje, hanem a teljes es3 kiterjesztésű e-aktát, különben az igazoláson lévő elektronikus aláírás elvész.
Elektronikus aláírás elhelyezése
- Amennyiben a kérelmező és a cég nem jogi képviselővel jár el, a Pp.
szabályaira figyelemmel elegendő, ha fokozott biztonságú
elektronikus aláírással rendelkezik, hiszen ez a forma biztosítja az
az írásbeliséget az elektronikus kommunikációban.
- Ha a kérelmező hatóság, ügyészség, kamara használhat szervezeti
aláírást is.
- Ha a felet jogi képviselő képviseli (tekintve, hogy a jogi képviselő
eljárására a cégbejegyzési eljárás szabályai vonatkoznak)
minősített elektronikus aláírás használata szükséges.
Kérelem elküldése
Az e-aktát, amely tartalmazza a kérelmet, illetve a Magyar Államkincstár által a befizetésről küldött elektronikus igazolást is, az illetékes cégbíróság e-mail címére csatolt fájlként kell elküldeni.
A kérelem útja
A kérelmek a Céginformációs Szolgálathoz érkeznek, a benyújtásra vonatkozó határidők szempontjából a Céginformációs Szolgálathoz érkezés időpontja az irányadó.
A Céginformációs Szolgálat a kérelmet az alábbi szempontok alapján vizsgálja:
- informatikai szempontból: az elektronikus aláírás hitelessége, az
adatok sértetlensége, az időbélyegző dátuma és hitelessége
vonatkozásában
- formai szempontból a 24/2006. (V. 18.) IM rendelet 10/A. § (2)
bekezdése alapján a cég, illetve, ha a kérelmező is cég, a kérelmező
adatainak a cégjegyzék adataival való egyezőségét vizsgálja.
Ha a kérelem informatikai és formai szempontból szabályszerűen került benyújtásra, a Céginformációs Szolgálat haladéktalanul továbbítja az illetékes cégbírósághoz. A Céginformációs Szolgálat a kérelem megérkezéséről, és arról, hogy azt továbbította a cégbírósághoz, a kérelem cégbírósághoz való sikeres továbbításával egyidejűleg elektronikus igazolást küld a félnek.
Ha a kérelem és mellékletei informatikai vagy formai szempontból hibásak vagy hiányosak, a Céginformációs Szolgálat az iratokat az elektronikus igazolással együtt visszaküldi. Ebben az esetben a kérelmet be nem nyújtottnak kell tekinteni.
Végzések megküldése
A törvényességi felügyeleti eljárás során hozott végzéseket, egyéb iratokat a cégbíróság a kérelemben feltüntetett elektronikus címre (email-cím), illetve, ha a cégjegyzékben már az elektronikus kézbesítési cím szerepel, e címre küldi meg. Egyéb kérelmező esetén a cégbíróság a törvényességi felügyeleti eljárás során hozott végzéseket, egyéb iratokat a kérelmező által az űrlapon megadott elektronikus levélcímére küldi meg.
Ha a cégbíróság a cég vezető tisztségviselőjével szemben pénzbírság intézkedést alkalmazza, a végzését a vezető tisztségviselő részére postai úton kézbesíti.
2015. január 1. napjáig a törvényességi felügyelet alá vont cég elektronikus kommunikációra nem köteles, azonban ha vállalja az elektronikus kommunikációt, email címet jelenthet be. 2015. január 1-jét követően indult eljárásokban az elektronikus kommunikáció minden cégre kötelező, addig azonban a kérelmezett cég még postai úton kapja meg a küldeményeket.